tirsdag 23. november 2010

Juleoppskrifter og julegavetips

Siden en del av dere hadde lyst på den superenkle oppskriften på peppermyntekonfekt viser jeg dere i dag et innlegg fra desember i fjor.

Jeg koser meg med baking til jul, så for noen år siden laget jeg meg ei egen juleoppskriftsbok! Jeg var SÅ lei av å lete overalt hver advent. Noen oppskrifter var i blad, noen i bøker, noen i den vanlige oppskriftsboka mi og andre på ark og lapper rundt omkring. Endelig fikk jeg samlet dem!


Her finner jeg alt fra godterier til juleribbe! Hærlig!


Samtidig fikk jeg ideen om at dette måtte være en fin julegave til min kjære søster! Jeg kjøpte ei fin rød bok og satte i gang med klipping, liming, skriving og pynting. I tillegg til oppskrifter la jeg også inn juleevangeliet og noen julesanger. Den ble veldig koselig! (Har desverre ingen bilder...!)
Kanskje du fikk et julegavetips?


Hmmmm, dette innlegget måtte jo føre med seg noe.....


Mmmmm! Såååååå gode!!!!!


Fikk du lyst på?
Supergode OG superenkle!


Peppermyntekontekt

1/2 dl fløte
1 pk melis
1 eggehvite
1/4 ts tragant (bindemiddel, fra apoteket)
10-20 dråper peppermynteolje (fra apoteket)
Mokkabønner (eller annen pynt)

Bland sammen alt uten peppermynteoljen, kna deigen godt! Tilsett så peppermynteolje etter smak. Rull små kuler av deigen og trykk ned en mokkabønne på hver. La de ligge på et brett til de hardner før du legger dem i en boks. Bør oppbevares i kjøleskapet!



 
Tilslutt:
Tusen takk for alle koselige kommentarer!!!
Jeg setter stor pris på alle sammen!!!

7 kommentarer:

Hulda sa...

Oi, så lurt med en slik bok. Flott ble den også, både inni og utenpå. Likte veldig godt den konfekten, mint og sjokolade er så godt, minner om after eight. Et godt tips fra deg!

Tina sa...

Hei! Fristet dette, flink du da som allerede er i gang med julebaksten.

Ja jeg bor 2 mil fra Melhus, har vært innom In-spira, fine ting!

Vibeke / Mammas Hus sa...

Disse skal jeg prøve meg på! :D Takk for oppskrift.

Det hakker hos ALLE med snø, jeg hadde i fjor, men kuttet ut for ting gikk så tregt. :( Så jeg kommenterer hos alle som har snø. ;) Snøen daler liksom ikke, den hopper nedover siden. ;P

Bondekjerringa sa...

Nesten så jeg sitter jeg og slever ;)

Mona Christin sa...

Hei.

Så fint julegavetips. For hva kjøper man til noen som har alt? Dessuten blir den personlig.

Godt jobba.

Klem Mona C

Anne Kat sa...

Kor flink du e!
Allerede litt jul hos deg, fikk julestemning selv av å gå inn på bloggen din:-)

ANETTESHUS.COM sa...

Mmmm ... dette så definitivt godt ut!! Så flink du har vært!!

ha en fin dag:)

Klem klem
ANETTE:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...