tirsdag 21. desember 2010

Lyst på noe godt?


I dag er det den mørkeste dagen i året. Det sees kanskje på bildene også... Men sola snur og vi går atter mot lysere tider. Ute er det minus 21 og det snør litt. Jeg koser meg inne med baking av julebrød, vanlige brød, valnøttbrød og korn. Kanskje blir det litt annet også etter hvert...


Det meste av julegodtet er i boks. Jeg elsker å bake så det blir prioritert før vasking :-)
Jeg har laget marsipan i tre farger og brune pikekyss. Noen av marsipankulene rullet jeg i sjokolade og kakestrø.



Mørk sjokolade med valnøtter, tranebær og chili.
Lys sjokolade med mandler.
Hvit sjokolade med hasselnøtter.
NAM!



Og ingen jul uten mokkakuler!
Det er det beste jeg vet!


Her er oppskriften:

MOKKAKULER

500 gram melkesjokolade
2,5 dl fløte
25 gram nescafe
50 gram smør
mørk sjokolade og melis

Finhakk melkesjokoladen.
Kok opp fløte og nescafe.
Hell over sjokoladen og bland godt.
Tilsett romtemperert smør, rør godt og sett kaldt.
Når massen er stivnet rull kuler.
Sett kaldt igjen.
Duppes i smeltet sjokolade og rulles i melis.
Oppbevares kaldt.


Er det noen som ønsker noen av de andre oppskriftene så er det bare å si ifra!

Kos dere, snart er det jul!

4 kommentarer:

bba01 sa...

Hi,
My name is Bogdan from Romania! I want to make friends!
Can we be friends?? LinkExchange??
My blog address is: www.bogdanstelistul.blogspot.com
Thank you!!!!

Frk.Vatland sa...

Hei:) Ble så inspirert av det du laget i dag og vil prøve de moccakulene:) ER det noe spesielt du gjør???smelter smør eller noe annet? Gleder meg til å prøve i morgen om jeg rekker...har iallefall kjøpt inn ingrediensene:)

God jul!
Klemmer fra Brit Olaug

Tina sa...

Her var det masse fristelser. Kjenner jeg blir vassen i munnen jeg! Skulle jo prøvd denne oppskrifta di, jeg får printe den ut og lime den inn i oppskriftsboka. I år tror jeg ikke tiden strekker til! Blir godt med noen juledager nå snart! Kos deg masse!

Klæm

Vibeke sa...

Hei vennen! Her var det mye godt, du. Tenker du koser deg masse i disse tider ;-) Kanskje blir ikke alle boksene tomme før vi treffes på Oppdal og dermed en smakebit på meg også ;-) Gleder meg til vi treffes igjen! Nyt siste rest av førjulstiden!

God jul til deg og guttene dine!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...