torsdag 22. september 2011

Vi tar helg!

Mannen en bortreist og jeg og gutta tar tidlig helg og reiser til fjells i dag!
Må nyte resten av høsten der oppe, for nå meldes det om snø og minusgrader på fjellet.

Lovte å legge ut oppskriften på Pavlovakake, så da ønsker jeg dere ei søt og god helg med denne!



Pavlovakake

Marengsbunn:
4 eggehviter
1/4 ts salt
250 gram sukker
2 ts maizena

Ha romtempererte egg i en ren, tørr bolle av glass eller stål. Pisk dem sakte sammen med litt salt til de danner et mykt skum. Skru opp hastigheten til boblene i skummet er små og jevne. Når skummet danner stive topper, tilsett sukker, litt av gangen.

Pisk til blandingen er myk og alt sukkeret er oppløst. Ikke visp for lenge, da blir blandingen kornete.
Vend inn siktet maizena. Legg bakepapir på et stekebrett, tegn en sirkel etter en kakeform, og ha blandingen i sirkelen. Form det til en kake, ca 2,5 cm høy.

Stek kaken ca 1 time ved 160 grader til bunnen er sprø på yttersiden og lyst kremfarget. Skru av ovnen og la kakebunnen stå i ovnen til den er avkjølt. Ta den ut og snu den forsiktig på et fat.

Nå kan du pynte med det du liker!
Jeg bruker vispet krem, vaniljekrem, masse forskjellige bær/frukt og raspet/hakket sjokolade.


NYYYYYYYYT!!!!!
Denne er såååå enkel og såååååå god!!!

PS: Tusen takk for supre kjøkkentips! Dere er best!!! Kom gjerne med flere:)

GOD HELG!
Høstklemmer fra meg


3 kommentarer:

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Denne kaken vet jeg er god. Favorittkaken i heimen!:-) Kos dere på fjellet!
Så kjekt å få nytt kjøkken! Jeg kunne faktisk ikke vært foruten "miksmaster-skapet" mitt! (kjøkkenmaskinskapet - om du vil). Synes ikke noe om å ha den fremme på benken. I skapet står den på en fjøl som heises opp til benkehøyde. Ingen tunge løft. Maskinen er nesten daglig i bruk.
Ha en fin langhelg:-)
Klem:-)

Sommerhuset i bakken sa...

Det høres helt herlig ut med fjelltur - og deilig å ta en tidlig helg ;-) Dere for kose dere masse og nyte høsten og de fine fargene.
Nam! Sååå godt med pavlovakake! Den så veldig fristende ut ;-)

Ha en flott helg!

Hulda sa...

En kake til å få vann i munnen av! Den så deilig ut, og lekker! :) Kos deg i helga!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...