fredag 15. oktober 2010

Hjemmebakt brød

Selvfølgelig legger jeg ut oppskriften på mine barns yndlingsbrød! Den er veldig enkel, og det må den jo være når 8 brød bakes nesten hver uke... Det er absolutt enklest om du har en kjøkkenmaskin :)



4 brød

11dl vann
1 pakke tørrgjær
1 kg kornmel (kornbrød)
1/2 kg grovbakst
1 ts salt
litt olje (en liten dl)
resten hvetemel

Bland vann som er ca 40 grader med tørrgjær og visp sammen. Fyll i resten av ingrediensene og kjør kjøkkenmaskinen i 7-8 min. Fyll på med hvetemel underveis til deigen "henger sammen".  Del deigen i 4 og legg de i hver sin brødform. Trykk de godt nedi. Hev i 1-2 timer til brødene kommer opp til (over) kanten.

Stekes ved 200 grader i ca 50 minutter.

Jeg lager to porsjoner (altså 8 brød) samtidig og det går kjempefint!

Lykke til og nyyyyt!

1 kommentar:

Christina Mari sa...

De så jo kjempe gode ut!
Har en litt annerledes oppskrift,som kanskje er litt grovere.
Men skal prøve meg på disse.
Ha en super fredag & tusen takk for alle koselig kommentarer du legger igjen etter deg.
Go`klem fra Christina

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...